پورتال موسسه آموزش عالی آزاد فاخر

جمعه، 10 فروردین 1403 (Fri, 29 Mar 2024) | 12:11:26
اخبـــار مـوسـســـه
جزئیات جدید آزمون وکالت و کارشناسی رسمی دادگستری سال 90
تاریخ انتشار: 1390/08/25 | تعداد بازدید: 5809

گفت و گو با عبدالرضا مومنی رئیس مرکز امور مشاوران حقوقی ، وکلا و کارشناسان قوه قضائیه که ماحصل آن در پی می آید :



آخرین آزمون مرکز امور مشاوران قوه قضائیه حدود 2 سال پیش برگزار شد، اگر چه از آن زمان تاکنون همواره احتمال برگزاری آزمون جدید توسط آن مرکز وجود داشت، اما در نهایت اخذ موافقت اولیه و نهایی برای برگزاری آزمون جدید حدود 2 سال به طول کشید، علت این تأخیر چه بود؟

- در 2 آزمونی که در سال های 87 و 88 توسط مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضائیه برگزار شد، تعداد زیادی برای شغل وکالت و کارشناسی پذیرفته شدند. در این 2 آزمون حدود 8 هزار نفر پس از طی مراحل مختلف به عنوان پذیرفته شده نهایی شناخته شدند. ساماندهی وضعیت این تعداد پذیرفته شده مدت زمان زیادی لازم داشت.

این مرکز برای پذیرش نهایی افراد مراحل مختلفی را پیش بینی کرده است. پذیرفته شدگان باید توسط قوه قضائیه گزینش شوند و پس از آن وارد دوره کارآموزی شوند که 5 روز در هفته انجام می شود و با توجه به اینکه ظرفیت دادگاه ها برای پذیرش کارآموزان محدود بود، نیاز به مدت زمان لازم داشتیم تا همه افراد بتوانند دوره کارآموزی را پشت سر بگذارند.

در مجموع علت تأخیر در برگزار آزمون جدید توسط مرکز امور مشاوران، ساماندهی وضعیت پذیرفته شدگان قبلی بود. از ابتدا تصمیم بر این بود تا زمانی که وضعیت پذیرفته شدگان دوره های قبلی ساماندهی نشود آزمون جدید برگزار نشود. خوشبختانه این مهم تقریباً انجام شده و با موافقت رئیس قوه قضائیه زمینه برگزاری آزمون جدید فراهم شده است و در همین راستا اطلاعیه مرکز در خصوص برگزاری آزمون وکالت و کارشناسی رسمی دادگستری سال 90 در اوایل هفته گذشته منتشر شد.

- در حال حاضر پذیرفته شدگان آزمون های سال های 87 و 88 در چه وضعیتی قرار دارند. آیا کار پذیرش آن ها به صورت کامل انجام شده است؟

مراحل اصلی پذیرش آن ها که شامل مصاحبه علمی و گزینش قوه قضائیه بوده تقریباً تمام شده و افراد یا در مرحله فراخوان برای کارآموزی و یا در حین انجام کارآموزی هستند. پروانه وکالت و کارشناسی تعداد زیادی از پذیرفته شدگان نیز صادر شده و در حال فعالیت هستند.

- اشاره گردید که پذیرش علمی همه پذیرفته شدگان انجام شده است، اما ما تماس های داشتیم از طرف برخی از این افراد که مدعی بودند به رغم پذیرش در آزمون تاکنون دعوت به مصاحبه علمی نشده اند، آیا این ادعا را تایید می کنید؟

ما تمام کسانی که در آزمون قبلی پذیرفته شدند را در موعد مقرر و مشخص دعوت به مصاحبه علمی کردیم، اما برخی از این افراد به دلایل مختلف در آن زمان مشخص حاضر نشدند و این ممکن است به این دلیل باشد که آن ها از این قضیه مطلع نشده اند و یا احیاناً تمایلی به پیگیری موضوع پذیرش خود نداشته اند و بعداً این تمایل را پیدا کرده اند که دیگر پرونده آنها بسته شده و قابل پیگیری نیست. آن ها باید در همان زمان مقرر در مصاحبه علمی و کارآموزی شرکت می کردند.

البته تعداد کسانی که در مصاحبه علمی و یا احیاناً کارآموزی حاضر نشدند بسیار محدود است، اما همانگونه که گفتم دعوت افراد برای انجام این امور بر اساس زمان بندی مشخصی صورت گرفت و ما برای انجام این مراحل محدودیت زمانی تعیین کردیم، هر کسی باید در آن موعد مقرر در این مراحل شرکت می کرد. برخی از این افراد کسانی هستند که در ابتدا تمایلی به پیگیری وضعیت پرونده خود نداشته اند اما با تغییر وضعیت و شرایط شغلی آن ها، بعداً به این کار متمایل شده اند که دیگر امکان پذیر نبوده است.

- اگر موافق باشید به وضعیت آزمون سال جاری بپردازیم. بفرمایید این آزمون چه تفاوت هایی با آزمون های قبلی دارد؟

تفاوت اصلی این آزمون با آزمون های قبلی در محدودتر بودن تعداد پذیرش است. در این آزمون ما با توجه به نیاز دستگاه قضائی تعداد پذیرش را محدودتر کردیم و سوالات آزمون نیز کاربردی تر از آزمون های قبلی است. سعی می کنیم با کاربردی تر کردن سوالات، توانایی های واقعی افراد را در رابطه با مسئولیتی که می خواهند بپذیرند بسنجیم و کسانی را پذیرش کنیم که از هر جهت توانایی های لازم را داشته باشند محدود کردن تعداد پذیرش افراد این کمک را به ما می کند تا بتوانیم مراحل پذیرش افراد را سریع تر انجام دهیم و تکلیف پذیرفته شدگان را در مدت زمان کمتری مشخص کنیم.

- در آزمون سال جاری دقیقاً چه تعداد پذیرش می شوند؟

در این آزمون 1500 نفر به عنوان وکیل، یک هزار نفر به عنوان کارشناس و جمعاً 2500 نفر به عنوان وکیل و کارشناس توسط مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان پذیرش می شوند.

- آیا زمان برگزاری آزمون مشخص شده است؟

خیر، زمان آزمون دقیقاً مشخص نیست، اما سعی می کنیم این آزمون را در اواخر آذرماه یا اوایل دی ماه برگزار کنیم.

- محل برگزاری آزمون مشخص شده است؟ آیا این آزمون در استان ها نیز برگزار می شود؟

آزمون به صورت متمرکز در تهران برگزار می شود و محل برگزاری آن بعداً اطلاع رسانی خواهد شد.

احتمال تمدید مهلت ثبت نام وجود دارد؟

بله، با توجه به تعداد زیاد متقاضیان، احتمال اینکه مهلت ثبت نام تمدید شود زیاد است.

- اشاره کردید که محدود کردن تعداد پذیرش بر اساس نیاز دستگاه قضایی بوده است. این نیازسنجی به چه صورتی انجام شده است؟

در این زمینه نیازسنجی به این شکل عمل شد که از تمام استان ها تعداد وکلای مورد نیاز در هر بخش و شهرستان را خواستیم، پس از آنکه تعداد به ما اعلام شد ما آن را با مسئوولان قوه قضائیه و هیئت اجرائی که تصمیم گیرنده اصلی در رابطه با مسائل مرکز است در میان گذاشتیم و با توجه به نظرات آن ها یک تعداد متعادلی انتخاب شد. در عین حال به گونه ای تصمیم گیری شد که در سال های آتی نیز بتوانیم بخش دیگری از نیازها را در این حوزه برطرف کنیم.

- با توجه به اینکه برنامه ریزی شده که بخشی از نیازها در سال های آتی برطرف شود، احتمالاً در سال آینده نیز آزمون برگزار می کنید؟

فعلا" موافقت با برگزاری آزمون در سال جاری اخذ شده است. در سال های بعد متناسب با شرایط هر سال تصمیم گیری می شود امیدواریم که بتوانیم در هر سال آزمون برگزار کنیم.

- پروسه جذب افراد شامل چه مراحلی می شود؟

در مرحله اول اسامی کسانی که در آزمون پذیرفته شده اند را اعلام می کنیم. در این مرحله بیش از تعداد مورد نیاز پذیرش می شوند، حدود 5/1 تا 2 برابر تعداد مورد نیاز در این مرحله پذیرش می شوند. پس از آن افراد به مصاحبه علمی دعوت می شوند. در این مرحله توانایی های علمی پذیرفته شدگان مورد سنجش قرار می گیرد. افرادی که از مرحله مصاحبه علمی موفق بیرون بیایند باید مرحله گزینش را طی کنند که توسط قوه قضائیه انجام می شود. پس از گزینش، مرحله کارآموزی و پس از آن مرحله اختیار انجام می شود. کسانی که تمام این مراحل را با موفقیت طی کنند، پذیرفته شده نهایی محسوب می شوند و پروانه وکالت یا کارشناسی دریافت می کنند.

- مجموع این مراحل چه مدت طول می کشد؟

با توجه به اینکه در آزمون سال جاری تعداد پذیرش محدودتر از گذشته است، فکر می کنیم کلیه مراحل به جز مرحله کارآموزی، نهایتاً حدود 6 ماه به طول بیانجامد. مرحله کارآموزی نیز حدود 6 ماه طول می کشد.

- شما توصیه خاصی به شرکت کنندگان در این آزمون دارید؟

توصیه می کنم بیشتر از گذشته مطالعه کنند. زیرا مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان سعی دارد که کیفیت کار خود را روز به روز بالاتر ببرد و افرادی را پذیرش کند که توانایی لازم را برای انجام امور مربوطه داشته باشند. شرکت کنندگان در آزمون سال جاری نیز با توجه به اینکه تعداد پذیرش در این دوره محدودتر از گذشته است باید مطالعات کافی داشته باشند تا پذیرفته شوند. افراد تصور نکنند که این آزمون نیز مانند آزمون های دوره های گذشته است و احتمال قبولی آنان بالاست.

مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضائیه و همچنین کانون وکلا روز به روز به این سمت حرکت می کنند که افرادی را پذیرش کنند که آمادگی های لازم را از جهت علمی، اعتقادی و اخلاقی داشته باشند. افرادی که قصد دارند به عنوان وکیل یا کارشناس مشغول به کار شوند باید خود را از نظر اخلاقی نیز آماده کنند و شرایط لازم را از این نظر داشته باشند.

- در حال حاضر تعداد وکلا و کارشناسان کشور چه تعداد است و آیا این تعداد جوابگوی نیاز کشور در این حوزه است؟

در حال حاضر حدود 50 هزار وکیل در کل کشور مشغول به فعالیت می باشند که از این تعداد حدود 35 هزار نفر عضو کانون وکلا و حدود 15 هزار نفر نیز تحت پوشش مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان هستند. تعداد کارشناسان عضو مرکز امور مشاوران نیز حدود 8 هزار کارشناس است. همچنین بیش از 7 هزار کارشناس نیز تحت پوشش کانون کارشناسان هستند.

به نظر من تعداد وکلای کشور تقریباً یک رقم مناسبی است. جذب وکلای جدید باید متناسب با رشد جمعیت انجام شود که در این راستا نیز اقدام خواهد شد.

- آیا منظورتان از تناسب بین تعداد جمعیت و تعداد وکلاء، عدد خاصی مدنظر است؟

عدد خاصی نمی توان گفت، بستگی به تعداد پرونده هایی دارد که در کشورهای مختلف وجود دارد. به نظر من استانداردی که الان در سطح جهان وجود دارد، فعالیت یک وکیل به ازای هر 1000 نفر جمعیت است. به نظر می رسد این رقم یک رقم مناسبی است که کشور ما نیز فاصله زیادی با آن ندارد. به نوعی می توان گفت در حال حاضر نیز تعداد وکلای ما تقریباً کافی است.

- اگر اجازه بدهید یک سوال نیز درباره قانون جامع وکالت بپرسم این قانون در حال حاضر در چه وضعیتی است و به کجا کشیده شده است؟

بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، قوه قضائیه باید ظرف مدت یک سال طرح جامعه وکالت را به مجلس ارائه دهد. در همین راستا نشست های متعددی بین معاونین قوه قضائیه برگزار و نهایتاً طرحی تهیه شد و با حضور رئیس قوه قضائیه نیز مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این طرح در حال حاضر در اختیار رئیس قوه قضائیه است که با اعمال نظرات ایشان انشاءالله به صورت لایحه به مجلس ارائه خواهد شد. البته به احتمال فراوان این مسئله به عمر مجلس فعلی نمی رسد و به مجلس بعدی می کشد.

- متونی نیز در این زمینه توسط کانون وکلا و مجلس تهیه شده است. آیا این اقدام آنها به نوعی موازی کاری است؟

قانون گذار این تکلیف را بر روی دوش قوه قضائیه گذاشته و از این قوه خواسته شده که این موضوع را پیگیری کند.

- در پایان اگر صحبت دیگر باقی مانده بفرمایید؟

برای همه کسانی که در آزمون مرکز امور مشاوران شرکت می کنند آرزوی موفقیت می کنم و امیدوارم با مطالعه کافی در این آزمون شرکت کنند.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به موسسه آموزش عالی آزاد فاخر در شیراز است