پورتال موسسه آموزش عالی آزاد فاخر

جمعه، 31 فروردین 1403 (Fri, 19 Apr 2024) | 21:41:33
مــرکز مشــاوره فاخــر
کنکور
ســوال:
باسلام....من یکی ازدانش آموزان رشته ی ریاضی هستم ودر سال 93کنکور دارم...بامعدل 18/68دیپلم گرفته ام ...تا الان که یک ماه ازتایبستان مانده اصلا درس نخوانده ام....درحالی که دوستانم دروس پایه را جمع بندی کرده اند...تمام امیدم را از دست داده ام ونمیدانم اگراز الان شروع کنم تا کنکور میتوانم تمام دروسم را بخوانم یا نه؟باتوجه به این که من یک مشکل دیگرهم دارم آن هم سرعت من در درس خواندن است که کاملا پایین است....باتشکراز شما.....


پاســـخ:
با سلام،
دوست عزیز ضرب المثل معروفی هست که میگه: « ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است» لذا شما نیز هرگز به خود ناامیدی راه ندهید چراکه اگر پشتکار و اراده داشته باشید می توانید حتی در این بازه زمانی تا کنکور، جبران زمان از دست رفته را کنید و مطالعه خود را به پایان برسانید البته با یک برنامه ریزی هدفمند. برنامه ریزی صحیح یعنی حداکثر استفاده از وقت وامکانات موجود .
به طور کلی ما دونوع برنامه ریزی داریم :
1- تقویم مطالعاتی ( برنامه کلی)
2- برنامه فردی
برنامه کلی(تقویم مطالعاتی) :
در این برنامه ریزی ابتدا باید استراتژی کلی خود را برای درس خواندن مشخص کنید یعنی این که :
1- چه درسهایی را باید بخوانید
2- برای هریک چقدر زمان در نظر بگیرید
3- چه حجمی از دروس در هر بار خوانده شود
با توجه به رقابت شدید میان داوطلبان و همچنین حجم زیاد منابع مطالعاتی بهتر است هر چه زودتر کار مطالعه را شروع کنید، حجم بالای مطالب در کنکور و زمان محدود ایجاب می کند که برنامه ای منسجم و قوی داشته باشید در این برنامه باید روالی معقول ، نه شتابزده و هیجان آلود داشته باشید وبه تدریج به ساعات مطالعه اضافه کنید. در برنامه مطالعاتی باید آهسته وپیوسته حرکت کرد وابتدا به بررسی مفهومی و در ک عمیق مطالب پرداخت وسپس با نزدیک شدن به کنکور از تشریحی خواندن کاسته و مهارت را در راه حل های کوتاه بالا ببرید نه اینکه با شروع مطالعه کنکور به فکر تست زنی وسرعت در حل تست ببیفتید .در این تقویم مطالعاتی باید سعی کنید دروس را در زمان مناسب آن یعنی حتی الامکان تا اواخر اسفند تمام کرده و در ایام عید که یک فرصت مناسب است به دوره کلی دروس بپردازید این روند مطالعه تشریحی حداکثر می تواند تا اواسط اردیبهشت ادامه یابد . در اواسط اردیبهشت دانش آموزچه دروس را تمام کرده باشد چه تمام نکرده باشد باید به جای مطالعه عمقی و تشریحی دروس ،به حل زمان بندی شده سئوالات کنکور سالهای قبل( 5 سال اخیر ) بپردازد. در این مرحله پاسخ تست ها ، خود یک دوره دروس محسوب می شود . در این مرحله تنها می توان به مرور خلاصه نویسی ها پرداخت ( این امر برای دانش آموزان پیش دانشگاهی و کنکور یکسان است .)
برنامه ریزی فردی :
هر فرد باید با توجه به توان وموقعیت خود برنامه ای برای درس خواندن داشته باشد ودر این برنامه ریزی رعایت یکسری اصول کلی لازم است .
1 – برنامه شخصی باید متناسب با برنامه کلاسی ( مدرسه وسایر کلاس ها ) باشد .
2- برنامه باید قابل انعطاف باشد وبتوان بسته به شرایط مختلف آن را تغییر داد. همواره یکسری از حوادث غیر قابل پیش بینی با عث بر هم خوردن نظم برنامه می شود .
3 –در هر برنامه یکسری کارهای ثابت ویکسری کارهای متغیر بنا به شرایط هر هفته در نظر گرفت .
4 – در برنامه باید برای هر درس تعداد ساعات کافی در نظر گرفته شود . معمولاًباید به ازای هر ساعت مدرسه ، 2 ساعت مطالعه در منزل در نظر گرفته شود . البته باید در نظر گرفت ، برای دروسی که در آن ها ضعف بیشتری وجود دارد ، باید زمان بیشتری در نظر گرفته شود .
5 - زمان مطالعه هر درس ، نزدیک به زمان کلاس آن باید باشد . ( قبل وبعد از کلاس )
6 – برای دروس حفظی و یا مفهومی زمان های متفاوت در یظر گرفته می شود .
7 – در برنامه ریزی فردی هم مانند برنامه ریزی کلی مشخص نمودن اولویت ها بسیار مهم می باشد .
8 – برنامه درسی نباید بیش از حد متراکم باشد و باید به طور هماهنگ شامل کلاس ومدرسه ، درس ومطالعه ، استراحت وتغذیه ، خواب و آسایش شبانه وبرنامه متفرقه باشد .
9 – در هر برنامه باید زمانی برای مرور هفتگی اختصاص یابد . این مرور حتی برای دروسی که تکالیف آنها به طور کامل انجام شده ، حداقل یک ساعت در هفته باید باشد . با این مرور مطالب یاد گرفته شده تازه می شود و حضور ذهن بیشتر می گردد .
10 – بین هر دو درس مشابه یک درس دیگر خوانده شود ، تا از تداخل دروس جلوگیری شود . مثلاً بین مطالعه فیزیک وریاضی درسی مانند ادبیات یا زبان انگلیسی مطالعه شود بای این عمل علاوه بر جلوگیری از تداخل مطالب ، به مغز فرصت تجدید انرزی داده می شود و از خستگی ذهنی جلوگیری می شود .
11- حجم مطالب انتخاب شده متناسب با زمان ودرجه اهمیت دروس باشد ودر حین مطالعه انسجام عمل وجود داشته باشد ( زیادروی یک مطلب تکیه نشود ) . در این عمل دشواری ویا راحتی دروس در نظر گرفته نشود ( زیرا اغلب تخمین دشواری دروس از طرف دانش آموز به درستی انجام نمی شود ). فقط باید در نظر گرفت که حجم مساوی از دروس مختلف زمانای متفاوت لازم دارد .
12 – خور را مقید به انجام برنامه کنید وبرای بهتر شدن روند انجام برنامه وداشتن انگیزه برای خود پاداش و یا جریمه در نظر بگیرید.
13 – پس از خوردن غذا کمی استراحت کنید وبعد از آن مطالعه را شروع نمایید .
14 – در هر روز بین 2 تا 5 درس ( عنوان کتاب ) مختلف مطالعه شود .
موفق باشید


کــد پیگیری: 32243538 تعداد بازدید: 1728
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به موسسه آموزش عالی آزاد فاخر در شیراز است