پورتال موسسه آموزش عالی آزاد فاخر

یک شنبه، 16 اردیبهشت 1403 (Sun, 5 May 2024) | 22:35:08
مــرکز مشــاوره فاخــر
جمع دو شغل کارمندی دولت و عضویت در هیات مدیره شرکت های خصوصی
ســوال:
با عرض سلام و خسته نباشید.
سوالی که خدمتتان دا رم این است که : 1- چرا کارمند رسمی دولت نمی تواند عضو هیات مدیره یا مدیر عامل شرکتهای خصوصی باشد.

2-بجز اصل 141 قانون اساسی و ماده 121 قانون تجارت و قانون منع تصدی بیش از دو شغل آیا قانون خاص دیگری در این زمینه وجود دارد؟یا در جایی دیگر ذکری از این ممنوعیت شده است یا خیر؟

3-فرض اگر کارمند رسمی دولت مرتکب چنین تخلفی شود می بایست به کجا مراجعه کرد و درخواست رسیدگی داد؟


پاســـخ:
با سلام
فلسفه مهم وجودی این قانون شاید به نگرانی از سو استفاده از موقعیت کارمند در خدمت همزمان برای دولت و کار در بخش خصوصی مربوط باشد. خیر بجز قوانین اشاره شده قانون دیگری که به طور صریح به موضوع پرداخته باشد را حداقل ما سراغ نداریم. اداره حقوقی سازمان متبوع کارمند می تواند مرجع پیگیری موضوع باشد و رئیس اداره از نظر قانونی مکلف به پیگیری هر نوع شکایتی در این زمینه است. مرجع رسیدگی نیز هیت رسیدگی به تخلفات اداری است ضمنا علاوه بر رئیس اداره به موجب تبصره 7 قانون منع تصدی بیش از دو شغل مسئولین ذی حسابی و واحدهای مالی دستگاههای دولتی نیز در این خصوص دارای مسئئولیت هستند به نحوی که در صورت پرداخت حقوق و مزایا بابت شغل دیگر،‌در صورت مطلع بودن از شغل دوم به انفصال خدمت موقت بین 3 تا 6 ماه محکوم خواهند گردید. ضمنا کارمند مربوطه به انفصال خدمت موقت از شش ماه تا یک سال محکوم می گردد و وجوه دریافتی از مشاغل که در یک زمان تصدی آن را داشته است به جز حقوق و مزایای شغل اصلی وی مسترد می گردد. در صورت تکرار در مرتبه دوم، علاوه بر استراداد وجوه به انفصال دایم از مشاغل محکوم می گردد.


کــد پیگیری: 5461967 تعداد بازدید: 22601
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به موسسه آموزش عالی آزاد فاخر در شیراز است